Baksidestexten

Kung Oscar II

Kung Oscar II

Det finns ett talesätt bland de nordamerikanska indianerna och andra naturfolk, att vi skall tänka sju generationer framåt inför varje viktigt beslut vi tar. Det sägs också att ingen bör kalla sig äkta stockholmare förrän släkten bott sju generationer i Stockholm. Det tycks ligga mycken magi just i siffran sju, och begreppet ”sju generationer”, inte bara hos naturfolken. Bakgrunden till att vi ofta talar om ett perspektiv på sju generationer förklaras sannolikt av att just så många generationer kan var och en av oss maximalt uppleva, om vi har tur. Jag föddes sju månader innan min farmors mor Elin från Galven lämnade jordelivet (1874-1944). Jag blev fjärde generationen vid födelsen, där min far var tredje, farmor andra generationen, och Elin första. Om jag själv skulle få uppleva egna barn, barnbarn och barnbarns barn – så hade jag därmed fått uppleva sju generationer inalles, om jag räknar in mig själv och mina syskon. Den berömda Malstastenen i Hälsingland från 1000-talet uppräknar just sju släktled, ristade med hälsingerunor. Enligt fornsvensk rätt lär släktbegreppet ha omfattat sju generationer. På medeltiden gällde samma regel. Under minst sju generationer levde min fars släkt i Arbrå socken. I sorg och glädje, i ljus och mörker. Minst sju generationer i Arbrå – ja så må vi räkna oss till arbråbornas skara.

I boken Arbrå under sju generationer berättar jag om sju generationer i min fars släkt som alla föddes i Arbrå socken – om deras uppväxt, syskon, giftermål, familjebildning, sysslor, klammerier, umbäranden och död. Boken trycks i Bollnäs, och kommer att finnas till försäljning f.o.m mars-april månad.

Redan nu finns den att få, om ni mailar LINGONSTRAND snabel-a GMAIL punkt COM

Om DiJanneh

Fd statstjänsteman som numera utforskar släktens historia vid nedre Ljusnan...
Det här inlägget postades i Arbrå socken och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

