Ur Inledningen: Arbrå under sju generationer…

Jag tänker mig Ingrid som ung piga med utslaget hår, kvinnan på bokens omslag. Ingrid Andersdotter i Flästa – min farfars mor som hemkallades av den vita döden 1899 vid trettioåtta års ålder. Mor till tre små barn. Maken Olof och barnen klarade sig undan tuberkulosen. Det är om Olofs anfäder denna bok skall handla. Om gubbarna på svärdsidan i min släkt, och deras familjer. Men också om Olofs många syskon födda i Änga mellan 1857 och 1877. En vacker dag kommer kanske berättelsen även om Ingrids anor. Hennes eget liv med Olof finns redan berättat i boken Torparliv i Arbrå (2010). Här får hon vara omslagsflicka, eftersom maken Olof Hallström redan pryder omslaget på Släktforskarnas Årsbok 2002.
Porträttet av Ingrid Andersdotter bör vara taget någon gång på 1890-talet. Hon gifte sig med Olof år 1891. De fick åtta år tillsammans. Förstoringen som jag har använt till omslaget, är gjord någon gång efter Ingrids död. Den är signerad Gustaf Holms ateljé i Gävle. Holm startade sin verksamhet 1903. Han sände ut agenter i bygderna som erbjöd sig att göra förstoringar av foton som folk redan hade hemma. Förstoringarna blev snyggt retuscherade av hans medarbetare. Holm hade själv en gedigen konstnärsutbildning, och var länge verksam i Gävle. Exakt när och var själva originalfotografiet av Ingrid togs medan hon levde, vet jag inte. Hemma hos min farfar Erik Hallström på Berget i Marmaverken, fanns bara denna förstoring av hans mamma Ingrid. Farfar var sju år när hon dog, och äldst av hennes tre barn.
Min berättelse om Olof Hallströms (1866-1910) bakgrund och rötter i Arbrå är framförallt baserad på arkivmaterial – i huvudsak på kyrkböckerna, men också på rättegångsprotokoll, bouppteckningar, litteratur om Arbrå och Hälsinge regemente, och enstaka tidningsnotiser. Några dagböcker eller andra personliga anteckningar om släktens historia fanns inte hos min pappa och farfar. Berättelsen är därför präglad av ett sociologiskt-demografiskt perspektiv på mikronivå – Arbrå socken speglad i huvudpersonernas sysselsättning, boplatser, kyrkobesök, flyttningsrörelser, äktenskap, barnafödelser, sjukdomar, eventuella förbrytelser och dödsfall. Runt ikring huvudpersonerna nämns också grannar, arbetsgivare och andra som korsade mina släktingars vandring genom livet…(ur bokens Inledning)

Om DiJanneh

Fd statstjänsteman som numera utforskar släktens historia vid nedre Ljusnan...
Det här inlägget postades i 1800-talet, Arbrå socken, Inledning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

